מפתחים
פורטל הדלתות, חלונות והמפתחים המוביל בישראל
דף הבית עיצוב הבית עיצוב פנים אדריכלים מעצבי פנים פרסם כאן
                     
                     
                   

פירזול.

 

מקור המילה פירזול הוא בארמית. פרזלא בארמית הוא ברזל ומכאן מקור המילה פירזול.

 

כיום כשאנו אומרים פירזול אנו ודאי מתכוונים למוצרי הפירזול השונים כדוגמת הידיות שלנו והמתכות המפורזלות שאנו רואים בסביבת המקלחת שלנו וכן הלאה, בכל עבר בסביבה הבנויה והמאוכלסת ישנם מוצרי פירזול.

 

אך הביטוי פירזול מתייחס גם למלאכתם של נפחים וסייסים המפרזלים פרסות לטלפי הסוסים.

מטרת הפירזול בסוסים היא ליצור לסוס מנעל נוח ונכון לשימוש השוטף שלו. המפרזלים העוסקים בפירזול סוסים הם סוג של נפחים ובעלי ידע במבנה הטלפיים של הסוס. כמו כן העוסקים בפירזול צריכים להבין ולדעת לטפל גם בבעיות הנגרמות בשל פירזול בסביבת הטלפיים של הסוס.

 

מחירי הפירזול משתנים, פירזול של סייח יכול לעלות מאה שח, פירזול של סוס או סוסה יכול להגיע לחמש מאות שקלים ופירזול של זכר מרביע יכול להגיע גם לשבע מאות שקלים.

 

בעבר, העוסקים בפירזול עסקו בטיפול גם בחיות משק אחרות כיום הם בעיקר עובדים על סוסים.

 

סוסים מתורבתים עברו פירזול של פרסה בכדי למנוע שחיקה של הפרסה בשל תנועה על משטחים מחוספסים. בלי הפירזול הפרסה לא תישחק באופן טבעי ותגדל באופן שיקשה לסוס על התנועה השוטפת שלו.

 

בעצם הפירזול מקטין את הלחץ שנוצר על הפרסה של הסוס. לא כל סוס נדרש לפירזול, סוסים בטבע לא נדרשים לפירזול כיוון שאינם נמצאים במצב עמידה ממושך ואין לחץ לא טבעי על הפרסות שלהם ועל כן לא נדרשים לפירזול. מה שקורה בין היתר עם סוסים מתורבתים הוא שהם עומדים זמן רב במקום ונוצר לחץ על הפרסות שלהם וכאן בא תהליך הפירזול והפרסות.

 

הפירזול נמצא בקרבנו מקדמת דנא ונחשב למקצוע עתיק ביותר והוא בהחלט לא תהליך שנוצר במאה האחרונה עם התעשייה המהפכתית שהפכה את הפירזול ואת מוצרי הפירזול לנוכחים בכל סביבה כמעט.

עוד בתקופה הצלבנית היה שימוש בפירזול סוסים.

 

בעצם פירזול בעבר נחשב למקצוע של אותם אלו שעוסקים בבניית פרסות ועיצוב פרסותיו של הסוס. אז היו הנפח ויודע מלאכת הפירזול אותה יישות, והיה להם גם ידע בטיפול בחיות משק ולעיתים גם ידע רחב יותר מהפירזול, היו כאלו שהתעסקו גם עם שיניים של החיות וכן הלאה.

 

היום פירזול היא מילה המתייחסת בעיקר למוצרי הפירזול. פירזול של ידיות שונות הן למטבח הן בריהוט ובכל מקום, ידיות הזזה, ידיות פתיחה וכן הלאה עד אין קץ בכל אלו אנו עושים שימוש במלאכת הפירזול. מוצרי הפירזול נפוצים בכל עבר.

 

אם פעם מלאכת הנפח היתה עבודה עם מתכות כבדות מאוד ויציקתם ועיצובם לכדי חתיכת מתכת, אזי שעבודת הפירזול היא עבודת הגימורים. כל מה שאינו מחובר למתכת זו יחשב לפירזול. הידיות, המנעול, מסילות וכן הלאה, כל מה שעשוי ממתכת שעברה תהליך של עיבוד כלשהו להתאמתה לפונקציה שלה הוא פירזול.

מפתחים | אודות החברה | פרסם באתר | הוסף למועדפים | דלתות פנים
  המידע באחריות המפרסמים באתר   פורטל מפתחים © 2009